Novinky

Abarth história: pokračovanie návratu ku koreňom

Abarth história: pokračovanie návratu ku koreňom
Prinášame vám pokračovanie nášho pohľadu za cestou spať ku koreňom značky Abarth. Dnes sa pozrieme na modernú históriu značky od 70-tych rokov.

Vitajte pri pokračovaní seriálu Abarth späť ku koreňom. V predošlom diely sme vám popísali Carlové začiatky, prvé kroky a úspechy v automobilizme cez úspešnú spoluprácu s automobikou Fiat, až po samotnú smrť legendárneho Carla Abartha. Preklik na predošlý diel nájdete TU. Pokračujme v Carlovom odkaze a pozrime sa na moderné dejiny značky po smrti jej zakladateľa.

Abarth história: 70-te roky a Rally

Po smrti Carla Abartha získali inžinieri Abarthu plnú kontrolu a voľnú ruku nad pretekárskym programom Fiatu. Turínska automobilka sa sústredila na rally šampionáty s variantom modelu 124 Spider s pevnou strechou. Úspech nedal na seba dlho čakať a Fiat vyhráva šampionáty v roku 1972 a 1975.

Na scénu prichádza nový špeciál s označením 131. Jednalo sa o zadnokolku s 2-litrom pod kapotou, ktorý produkoval 245 konských síl. Na tú dobu neuveriteľné čísla. Výsledkom vývoja tejto strojovne sa stali víťazstvá v rokoch 1977,1978 a 1980. Značka Fiat sa vďaka zlatým rukám firmy Abarth dostáva čoraz viac do povedomia ľudí. Kvôli čomu Fiat postavil 400 nových showroomov.

Obdobie „temna“ pre Abarth

Automobilka Fiat sa postupom času sústreďuje čoraz viac na značku Lancia a postupne, žiaľ, vetvu Abarth&Co. zatvára. Spočiatku sa stále meno Fiat Abarth používalo, no s príchodom automobilky Crysler sa upustilo aj od tohto zvyku. Uplynulo 20 rokov a v automobilovom priemysle sa stal zázrak a Fiat opäť vytrhol Abarth zo zabudnutia.

Prečítajte si aj: Carlo Abarth a história – návrat ku koreňom

Reinkarnácia Carlovej vízie

V roku 2007 bol v USA opäť uvedený na trh model 500 s prívlastkom Abarth. Abarth sa stáva športovou divíziou Fiatu, niečo ako AMG či M pre nemeckých producentov. Na trh prichádzajú model 500 a 124 ako pocta zakladateľovi Carlovi Abarthovi.

Modely po roku 2007

V roku 2007 prichádza na trh Fiat Punto Grande Abarth, ktorý na scéne zotrval do roku 2010. V skratke sa viac menej jednalo o upravený základný model Fiat Grande Punto s výkonným 1,4-litrovým motorom pod prednou kapotou. Vďaka turbodúchadlu sa výkon vyšplhal na 155 koní a 206 Nm. Z 0-100 km/h vypálilo Punto za 8,2 sekundy.

Dizajnové zmeny sú samozrejmosťou, iný nárazník, väčšia predná maska a špeciálne disky kolies. To všetko ste získali kúpou Fiatu Grande Punto Abarth. Samozrejme nesmú chýbať nálepky a športový výfuk charakteristický pre firmu Abarth.

Abarth história: moderný Abarth 500

Prvý moderný Abarth 500 prišiel v roku 2008. Jednalo sa o vozidlo postavené od základov, čiže Abarth zvolil iný prístup než pri Punto Grande. Pod kapotou sa nachádzala 1,4-litrová jednotka s turbodúchadlom Garrett s výkonom až 160 koní a 206 Nm krútiaceho momentu. Abarth osadil model 500 aj špeciálnym TTC systémom, ktorý prerozdeľuje krútiaci moment pre ideálnu trakciu.

Abarth história

Rok 2012 priniesol modernizáciu tejto pocket-rocket. Stratilo sa označenie 500 v prospech 595, ktoré pretrváva až dodnes. Do ponuky sa dostali dva stupne výkonu. Turismo predstavovalo 160-koňový základ a Competizione zas vrchol ponuky s výkonom 180 konských síl. Vylepšenia sa dotkli aj interiéru.

2016 a facelift modelu 595

Do modernizácie v roku 2016 sa predalo viac než 1,5 miliónov kusov tohto nesmierne populárneho žihadla. Refresh bol potrebný a týkal sa najmä technológii a použitých materiálov. V prednej časti oceníte LED svetlomety a masívnejšiu masku pre efektívnejšie chladenie motora, v reči čísel je chladenie efektívnejšie o 18 %.

V zadnej časti sa nám taktiež pozmenili koncové svetlomety a inžinieri taktiež upravili zadný difúzor, ktorý dodáva tomuto hothatch na agresivite, no najmä zlepšuje jeho aerodynamiku. Interiér ponúka zákazníkovi materiály ako alcantara ale i uhlíkové vlákna na volante aj radiacej páke.

Abarth história

Pri výbere motorizácie máte na výber z 1,4 litrového agregátu s Garrett turbodúchadlom, ktoré dokáže vyprodukovať tri stupne výkonu. 595 ako základ ponuky disponuje výkonom 145 konských síl, zatiaľ čo 595 Turismo a 595 Competizione si zachovali predošlé hodnoty, teda 160 a 180 konských síl.

Abarth história: model 124 Spider a 124 GT

V roku 2017 si inžinieri a vedenie stajne Abarth uctili svojho zakladateľa Carla Abarth modelom 124 Spider a o rok neskôr modelom 124 GT. Jednalo sa o spoločný projekt s automobilkou Mazda a ich modelom MX-5. Jednalo sa síce o spoločný projekt a platfotrmu, no model 124 si dokázal zachovať svoju charizmu a DNA Abarth.

Už na prvý pohľad odkazuje na originálny model 124 a inak tomu nie je ani keď sa pozrieme na dynamické paramatre. Pod Kapotou Abarth osadil overenú 1,4-ku s Garrett turbom a výkon nastavil na 170 konských síl. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosiahol Abarth 124 Spider 6,9 sekúnd a vrzia GT s pevnou strechou to zvládla za rovných 7 sekúnd.

Dostali sme sa do súčasnosti automobilky Abarth, kde Abarth história je odrazom najnovšieho modelu F595, ktorý si predstavíme v separátnom článku. Automobilka taktiež potvrdila elektrického nástupcu, o ktorom sa dočítate TU. Budúcnosť 1,4-ky s Garrett slimákom je neistá a preto neváhajte, kupujte kým tieto modely ešte máme skladom.

Náš blog

Novinky, recenzie a akcie

Infolinka
0800 700 500

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies

Používate zastaralý prehliadač. Môžete si ho aktualizovať na tejto stránke.