Priatelia dnes sa spoločne opäť vrátime v čase. Tentokrát to však nebude cesta naprieč generáciami, ale pozrieme sa na životopis Carla Abartha a jeho históriu spolu so vznik športovej značky Abarth ako takej.
Karl Abarth sa narodil u našich rakúskych susedov v roku 1908, v hlavnom meste vtedajšieho Rakúsko-Uhorska, v meste Viedeň.
Ako mladík sa neskôr presťahoval do Talianska a zmenil si krsné meno na Carlo. Carlo Abarth v taliansku pôsobil ako dizajnér motocyklov
Carlo Abarth a história značky Abarth paradoxne začínaju na dvoch kolesách. Vo svojich začiatkoch sa venoval najmä motorkám, ich vývoju a samotnej stavbe. Už vo svojich 20-tich rokoch vyhral svoj prvý motocyklový pretek na motorke ktorú sám navrhol a skonštruoval. V nasledujúcej pol-dekáde sa mu podaril nevídaný úspech, kedy dokázal obhájiť titul európske šampióna 5 rokov po sebe.
Očividne bol v pretekoch motocyklov špička a rozhodol sa zapísať sa do histórie. Postavil sa na štart pretekov dlhých neuveriteľných 850 míl s vlakom Orion Express, no a na počudovanie dokázal vyhrať. Po tomto úspechu v roku 1939 však prichádza nepríjemné zranenie a budúcnosť jeho kariéry je neistá. Do tohto všetkého prišla 2. svetová vojna a Carlovi sa rúca sen o motocykloch.
Carlo Abarth už sa počas vojny pohrával s myšlienkou automobilov a po vojne sa mu podarilo získať post dizajnéra v renomovanej automobilke Porsche. Postupom času sa presunul do inej fabriky s názvom Cisitalia, ktorú neskôr v roku 1949 kúpil a premenoval na Abarth&Co.
Prečítajte si aj: Aj Abarthy budú elektrické!
Firma Abarth&Co. sa venovala aftermarket úprave existujúcich vozidiel a konkrétne sa jednalo o športové výfuky. Logo, ako mnohí viete, reprezentuje znamenie, v ktorom sa Carlo Abarth narodil. No späť k výfukom. Za rok 1950 sa firme Abarth&Co. podarilo predať až 5000 výfukových sústav.
Kúpu automobilky Cisitalia získal Carlo a jeho Grito aj nedostavané vozidlá a hlavne pretekárske auto s označením 204A. Tento pretekársky špeciál spoločne dostavali a s Gritom za volantom zožali náramný úspech v pretekoch v Európe.
Peniaze z výhier šli rovno do vývoja prvého Abarthu menom 205A, ktoré dizajnovala stajňa Bertone. Srdce tvoril motor z Fiatu s objemom 1,2 litra, ktorého výkon dokázal Abarth&Co. zdvojnásobiť. Predané však boli iba tri kusy tohto exempláru.
Vývoj vlastného auta je veľmi nákladná investícia. Našťastie v tomto období, konkrétne v roku 1952, prichádza do hry automobilka Fiat, ktorá mala problém a videla potenciál pravé vo firme Abarth&Co. Jediným problémom tejto win-win situácie bola lokalizácia jednotlivých firiem. Fiat v Turíne a Abarth&Co. v Bolgni. Logistické riziko mizne presunom Carla do Turína a spolupráca dekády môže začať.
Prvým projektom spolupráce bol automobil Fiat Abarth 1500 Biposto, ktorý vychádzal z modelu Fiat 1400. Dizajn mala nestarosti opäť dielňa Bertone. Pod kapotou bola osadená 1,5-ka, ktoréj výkon Abarth zvýšil o neuveriteľných 68 % bez použitia turbodúchadla. Tento model dostal projekt Fiat Abarth na mapu.
Spolupráca pokračovala mestským modelom Fiat 600. Zadnokolku si do rúk opäť vzala divízia Abarth a vytvorila niečo nevídané. Výsledok nesmiernje popularity bol vznik špeciálu Fiat 750 Zagato. Carlo Abarth si v tomto bode žije sen a užíva si život plnými dúškami.
Postupne sa začiatkami predierame k modelu, ktorý má za následok extrémnu popularitu vozidiel Abarth. Fiat 500! Fiat opäť prišiel s problémom za Carlom a ten našiel riešenie. 500-vka bola totižto nespoľahlivá a pomalá. Také autá nemá rád nik a tohto si bol vedomý aj samotný Carlo spolu s Fiatom. Aký bol výsledok? Dvojnásobok výkonu, rýchlosti a zábavy, všetko to čo sa od Carla očakávalo.
Prečítajte si: História značky Abarth : pokračovanie návratu ku koreňom Part 2
Zrodila sa doslova ikona automobilizmu, ktorá v roku 1960 prekonala 6 rýchlostných rekordov a niesla názov Fiat Abarth 500. Abarth zachránil model 500 a vytvoril pýchu Talianska. Následne model Fiat Abarth 500 zanechal tak silnú stopu v srdciach talianov, že slovo Abarth sa stalo synonymom slova sila.
Následné 60-tky predstavovali pre Abarth expanziu a úspech všade, kde sa meno Abarth ukázalo. Avšak, ako každý, aj Carlo Abarth starne a v roku 1971 odpredal firmu automobilke Fiat. O osem rokov neskôr v roku 1979 Carlo Abarth zomiera vo veku 71 rokov. Vedenie Fiatu ako vďaku a uznanie dali inžinierom Abarth voľnú ruku vo vedení závodného programu automobilky Fiat.
Smrťou Carla Abartha sa končí jedná etapa automobilky a začíná druhá, o ktorej si však povieme viac v druhom diely seriálu Carlov denník. Ak vás týchto pár riadkov inšpirovalo ku kúpe značky Abarth, pozrite si našu ponuku skladových vozidiel.