Novinky Dodávka Elektromobil História

História Fiat Professional 1. diel: Zrod a expanzia nákladných vozidiel Fiat

História Fiat Professional 1. diel: Zrod a expanzia nákladných vozidiel Fiat
Obzrime sa za cestou značky Fiat Professional, aby sme pochopili, ako vznikla a ako rástla, cez dlhoročný vývoj a narastajúcu popularitu svojich modelov.

História Fiat Professional siaha do roku 1903, kedy prišlo prvé úžitkové vozidlo Fiat s výkonom 24 koní. Odvtedy história Fiat úžitkových vozidiel trvá viac ako storočie a ponúka čoraz rozmanitejšiu škálu modelov vytvorených tak, aby vyhovovali potrebám každej doby a každého profesionála.

Obzrime sa spoločne za 100-ročným vývojom týchto pomocníkov na každý deň.

Zrod LCV Fiat Professional, 1901-1910

V roku 1901 novovytvorená Fabbrica Italiana Automobili Torino predstavila na výstave v Miláne dva omnibusy a revolučný hasičský príves. Toto predstavenie pripravilo pôdu pre prezentáciu prvého skutočného nákladiaku značky Fiat, model 24 konských síl, ktorého produkcia začala rokom 1903. LCV tejto doby poskytovalo vodičovi výkon 24 konských síl a rovnakú nosnosť ako klasický valník, teda 4 000 kg.

Fiat 24HP - 1903
Vzhľadom na revolučnosť modelu 24 HP bolo potrebné postaviť tri prototypy. O nové vozidlo totižto prejavili záujem aj ozbrojené sily. Model 24HP sa dočkal nízkoobjemovej produkcie v roku 1906. Jeho nástupca, model 18-24HP tzv. „samohybný vozík“, zožal veľký úspech a bol vyrábaný v omnoho vyšších objemoch.

História Fiat Professional: Vojna Fiatu značne pomohla, 1911-1920

V období rokov 1911 – 1915 sa začala výroba prvých „skutočných úžitkových vozidiel“. Impulzom k výrobe boli v prvom rade potreby 1. svetovej vojny, kedy export tvoril významnú časť obratu turínskej spoločnosti. Armády sa stali najlepšími zákazníkmi Fiatu a značka čoskoro zásoboval ministerstvá vojny Francúzska, Ruska, Grécka a Veľkej Británie.

Fiat Model Tipo 1F

Model 1F (F znamená „furgone“, t.j. dodávka), prvé vozidlo so správnou karosériou dodávky, debutovalo v roku 1911. So zdvihovým objemom 1 846 cm3 a nosnosťou 500 kg bolo toto agilné LCV ideálne na krátke vzdialenosti. Práve z tohto dôvodu sa  Britská pošta rozhodla zakúpiť niekoľko exemplárov.

V tom istom roku sa objavil aj robustnejší varaint 2F. Odvodený z TIPO 2 z roku 1910 mal výkon približne 20 konských síl a nosnosť 1000 kg. Jeho nákladná verzia s plátennou karosériou bola ponúkaná ako vojenské nákladné vozidlo. V tejto konfigurácii bol model 2F dodaný aj Britskému kráľovskému námorníctvu.

Fiat Model 2F

Budovanie infraštruktúri, 1921-1930

Po hospodárskej kríze v roku 1921 začali rôzne vplyvy naznačovať oživenie automobilky. Reformácia cestného práva (zrušenie cestnej dane a poznávacich značiek podľa provincií) v marci 1923 začala práce na hlavnej ceste medzi Milánom a jazerami – prvej ceste so špeciálnym pruhom pre úžitkové vozidlá. Tieto udalosti hrali Fiatu Professional výborne do karát a budúcnosť značky vyzerala náramne dobre.

Vo svetle prebiehajúcich zmien sa Fiat v roku 1925 rozhodol viac investovať do výroby úžitkových vozidiel. Rozšíril svoj sortiment a odlíšil svoju ponuku z hľadiska užitočného zaťaženia, veľkosti a objemu motora. V tomto období sa začala uplatňovať definícia „ľahkého úžitkového vozidla“, teda LCV.

Ako reakcia na rastúci dopyt sa do produkcie dostali rôzne modely vrátane 502F, 503F, 505F, 507F a 509F. Všetky tieto modely dokázali uspokojiť špecifické pracovné a prepravné požadavky, vrátane vozidiel na špeciálne účely, ako sú sanitky, hasičské vozidlá či poštové vozidlá.

Fiat tvrdo pracoval na zrýchlení rozvoja cestnej nákladnej dopravy. Podporoval plánovanie trasy medzi Turínom a Milánom, teda hlavnej cesty spájajúcej dve najdôležitejšie talianske výrobné centrá.

Rok 1928 dal vznik organizácii SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli), ktorá bola založená s cieľom umožniť nákup vozidiel na splátky, čím sa podporoval predaj LCV vozidiel.

História Fiat Professional: elektrický Model 621, 1931-1940

Fiat spolupracoval s ďalšími turínskymi značkami špecializujúcimi sa na výrobu vozidiel či optimalizáciu nákladov, aby spoločne vydláždili cestu pre sľubnú budúcnosť. 1932, Balilla Van sa objavila na základni malého nákladného auta 508.

Ľahký a ľahko ovládateľný „pygmej“, ako bolo nové vozidlo prezývané, predstavoval komerčnú verziu slávneho auta Balilla. Pýšil sa komfortom, nízkou spotrebou paliva, maximálnou rýchlosťou 75 km/h a nosnosťou od 320 do 380 kg. Bol to veľký hit, za 5 rokov sa vyrobilo až 113 000 kusov Balill.

Fiat 508 - 1932

Ďalším vozidlom, ktoré sa datuje do tohto obdobia histórie Fiat Professional, bol prvý nákladný automobil Fiat s dieselovým agregátom, určeným špeciálne pre nákladnú dopravu. Šlo o model 621 s nosnosťou 2 250 kg, uzavretou kabínou s dvomi dverami, otváracím čelným sklom, nákladným priestorom so sklopnými bočnicami a zadnými dverami.

Rok 1934 prináša do ponuky 4-valcový dieselový motor s výkonom 55 konských síl ako alternatíva k benzínovému motoru s výkonom 45 koní. Úspešný rad 621 ponúkal nielen naftové a benzínové motory, ale i verzie s elektrickým pohonom s akumulátorom pod priestorom pre cestujúcich.

Fiat 621 - 1932

Fiat Professional po 2. svetovej vojne, 1941-1960

Počas prvej polovice štyridsiatych rokov minulého storočia výroba Fiatu drasticky klesla, keď sa účasť Talianska vo vojne zhoršila, najmä v dôsledku bombardovania, ktoré zdevastovalo mesto Turín, závody Fiatu a početné malé továrne na muníciu.

Prečítajte si aj:
Fiat Doblo – ako uchopiť trend a ovládnuť svoj segment?

Počas histórie Fiat Professional pochopil, že ekonomický rozvoj sa netýka len veľkých priemyselných odvetví, ale aj malých, nezávislých podnikov. Obchodníci potrebovali dopravu, ktorá by vyhovovala ich požiadavkám a umožňovala im prepravovať malé množstvá. Táto vízia sa stala realitou v roku 1947, kedy povzbudený Fiat vynikajúcim predajom modelu 1100 rozhodol vyrábať rad odvodených úžitkových vozidiel.

Fiat 1100 ALR bol jedným z prvých komerčných modelov vyrobených bezprostredne po 2. svetovej vojne. Spolu s jeho výnimočnými a jedinečnými vlastnosťami to znamenalo, že 1100 ALR sa čoskoro stal jedným zo symbolov talianskeho oživenia.

Vybavený spoľahlivým motorom, robustnou převodovkou, odolným a zároveň všestranným podvozkom, ktorý sa dal prispôsobiť širokému spektru využitia, od poľnohospodárstva a priemyslu, až po osobnú a nákladnú dopravu.

Inšpirácia pre moderný model Ducato,1961-1970

Po náramnom úspechu modelu multipla 600 Fiat história Fiat Professional pokračuje v roku 1967 obnovil svoj rad úžitkových vozidiel a predstavil Fiat 238 zastupujúci veľkú dodávku založenú na mechanike Primuly (Autobianchi).

Fiat 238 Autocarro - 1967

Fiat 238, ktorý sa vyrábal až do roku 1983, bol od svojho uvedenia na trh dostupný v rôznych verziách: dodávka, nákladné vozidlo, podvozok s kabínou, osobná dodávka či sanitka. Táto filozofia silne ovplyvnila a formovala neskorší Fiat 242 a model Fiat Ducato.

V pripravovanom pokračovaní sa dozviete viac o vývoji uatomobilky Fiat Professional po roku 1970.

Náš blog

Novinky, recenzie a akcie

Infolinka
0800 700 500

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies

Používate zastaralý prehliadač. Môžete si ho aktualizovať na tejto stránke.