Opäť sa spoločne ohliadneme za historickým vývojom jedného z modelov automobilky Fiat. Tentokrát to bude model, ktorý mal síce vo svojej produkcii isté prestávky, no aj tak predstavuje pre Fiat významný model – Fiat Tipo.
V tomto období bola automobilová technika veľkou neznámou, presne tak ako tvorba názvoslovia modelov. Fiat pomenoval svoj prvý automobil ako Brevetti, teda taliansky „patent“ ako referenciu svojich patentov.
Prečítajte si aj: Ako sa model 500 stal talianskou ikonou?
Pomenovanie Tipo sa objavilo s príchodom druhej generácie Fiat Brevetti Tipo 2 (v preklade „typ 2“). Veľmi jednoduchý, no účinný proces, ktorý bol stále v procese vývoja a učenia sa samotných vývojárov. Brevetti Tipo 2 bolo k dispozícii ako hotové vozidlo, či šasi s kabínou pre následné úpravy.
Oproti predchodcovi prináša Tipo 2 vylepšenia ako silnejší spaľovací motor s výkonom 15-25 konských síl, 4-stupňovú prevodovku a prenos výkonu na zadnú nápravu za pomoci reťaze a nie koženého remeňa, ako tomu bolo doposiaľ.
V roku 1988 prichádza žiadaná náhrada za zastaralý model Ritmo v podobe 5-dverového hatchbacku s označením Tipo. Na dizajne sa podieľal šéf za dizajn stajne Zagato, Ercole Spada. Filozofia dizajnu sa niesla v znamení rovných a presných plôch s minimálnym zakrivením.
Toto sa prenieslo aj do interiéru. Tipo predstavovalo rodinný hatchback s dostatkom priestoru a piatimi dverami. Rodinná založenosť sa odzrkadlila aj na ponuke pestrej palety agregátov. Šesť benzínov a tri naftové agregáty s výkonom od 69 do 140 konských síl spárovaných s 5-stupńovou manuálnou prevodovkou.
Fiat Tipo sa stal okamžitým hitom od uvedenia na trh. Rok 1993 prináša refresh a vylepšenia tohto populárneho rodinného vozidla. Do popredia sa dostávajú modernejšie línie a užšie svetlomety. Krivky boli o čosi zaoblenejšie než u predchodcu.
Kabína patrila k najpriestrannejším kabínam na trhu. Odviezla až 5 pasažierov, pričom zadná lavica bola delená, v prípade potreby ste ju jednoducho sklopili pre ešte väčší priestor. Fiat si v tomto roku uvedomil, že 3-dverové hatchbacky sú stále veľmi žiadané, a preto s faceliftom uviedol na trh aj tento variant.
Z ponuky motorov Fiat opäť nesklamal, i keď paletu svojich agregátov jemne zúžil, resp. prerozdelil medzi 5 a 3 dverové varianty. Rodinný 5-dverák ponúkal vodičom 3 benzíny a 2 naftové motory s turbom (v tomto období naftový pohon naberal na obrátkach), v kombinácii s 5-stupňovým manuálom a výkonom 69 až 113 konských síl. Výsadou troj-dverovej verzie bol 2,0 litrový prepĺňaný benzín s výkonom neuveriteľných 140 konských síl.
Po dlhom čase sa značka Tipo vracia na trh ako kompaktný sedan, ktorý v roku 2016 nasledoval hatchback a combi. Charakteristikou novej generácie, ktorá sa predáva do dnes, bol moderný štýlový dizajn. Tvorili ho atraktívne krivky, úzke svetlomety a 3D predná maska. Nové Tipo nepôsobí lacno, no stále je veľmi dostupné pre bežných spotrebiteľov.
Interiér odviezol piatich pasažierov. Moderný dizajn sa preniesol aj do kabíny Fiatu Tipo, tak aby spĺňal všetky požiadavky a štandardy 21. storočia. 5-palcový infotainment sa časom zväčšil až na 10,25 palca. Tipo disponovalo pohodlným podvozkom a vysokou mierou bezpečnosti.
Do ponuky motorov sa dostali agregáty FireFly na benzínovej báze a naftové motory MultiJet s výkonom od 95 do 130 konských síl.
Prečítajte si aj: Recenzia Fiat Tipo Combi s 1,6 MultiJet
Rok 2020 priniesol medzigeneračný facelift, kedy sa do ponuky dostal variant CROSS. Pôvodne ako hatchback a neskôr aj v prevedení combi poskytoval vodičovi o 4 cm väčšiu svetlú výšku a robustné oplastovanie, ktoré bolo ideálne pre dobrodružných zákazníkov.
V súčasnosti je Fiat Tipo v ponuke ako sedan, combi, hatchback a variant cross s naftovými, benzínovými ale aj elektrifikovanými motormi pod prednou kapotou. Fiat Tipo nájdete aj v našej bohatej ponuke skladových vozidiel.