Novinky

Fiat 500, príbeh talianskej ikony

Fiat 500, príbeh talianskej ikony

Fiat 500 sa stal ikonou nie len Talianska ale aj celého automobilového priemyslu. Všetci asi poznáme príbeh nemeckého Volkswagen Beetle. To čo Beetle znamenal pre Volkswagen, to 500-ka znamená pre taliansky priemysel.

Fiat 500 a zrod ikony, 1957-1960

Pred druhou svetovou vojnou predstavil Fiat populárny model s názvom 500, všade známe ako Topolino, čo bola talianska prezývka pre Mickey Mousa. Po vojne talianska automobilka pokračovala vo výrobe tohto modelu z roku 1936. O dve desaťročia neskôr však už bolo zastarané a Fiat zaň zúfalo potreboval náhradu. Na scénu prichádza  Fiat 500 Nuova a všetko sa zmenilo.

Talianský automobil Fiat 500 (Topolino) 1957-1960 a nový model Fiat 500 Nuova, minimalistický design, motor umiestnený vzadu
So svojou miniatúrnou veľkosťou a veselou tvárou bola 500-ka hitom hneď od prvého dňa. Predná maska ​​mala široký kovový panel, nakoľko motor bol uložený vzadu a vpredu nebola potrebná mriežka chladiča.

Vo vnútri malo auto minimalistický dizajn. Vyznačovalo sa látkovými sedadlami vpredu a lavicou pre dvoch vzadu. Kovový prístrojový panel mal rýchlomer a niekoľko výstražných svetiel pre palivo, nabíjanie a tlak oleja. Keďže to muselo byť veľmi dostupné vozidlo, Fiat sa neobťažoval inštalovať vrecká do dverí alebo iné komfortné prvky.

Talianské auto FIAT 500 - športová edícia s výkonom 22 konských síl, 4-stupňová manuálna prevodovka

Keďže Taliansko potrebovalo veľmi úsporný motor, Fiat ponúkol 0,5 litrovú (500 ccm) jednotku, ktorá produkovala 13 konslých síl. Neskôr prišla na trh verzia Sport s výkonom 22 konských síl. Obe verzie boli spárované so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Vyšší výkon a plátenná strecha, 1960-1969

Fiat predstavil 500 Nuova v roku 1957 a o tri roky neskôr ho modernizoval na D-model. Vyzeral takmer identicky, no mal pevnú strechu. Pre tých, ktorí preferovali otvorenú strechu, ponúkla talianska automobilka plátennú verziu s názvom Transformable. Fiat 500 D možno rozpoznať podľa okrúhlych oranžových smeroviek. Okrem verzie Family (Giardiniera) bola posledná so zadnými krídlovými dverami. Vo vnútri bol rovnaký minimalistický koncept, ako na 500 Nuova.

500 D pod kapotu zdedila odladenú verziu motora s objemom 500 kubických cm z predošlej verzie 500 Sport. Jeho výkon bol znížený na 17 konských síl z 21, pre efektívnejšiu spotrebu paliva.

Obrovský úspech verzie F a Berlina, 1965-1972

Fiat 500 zožal obrovský úspech a automobilka model neustále vylepšovala. V roku 1965 predstavila verziu F a Berlina. Zadné výklopné dvere začali automobilky z bezpečnostných dôvodov postupne vyraďovať. Fiat nasledoval tento trend v celej svojej zostave a nastal čas na zmenu. To ale nebolo možné zo dňa na deň a preto automobilka Fiat tieto zmeny začala uvádzať na faceliftovaných verziách ako je aj 500 F a 500 Berlina.

Úspech automobilu Fiat 500 verzie F a Berlina, 1965-1972, červené auto - stredná úroveň výbavy s plátenou strechou
Fiat predstavil model 500 F v roku 1965. Zastrešoval strednú úroveň výbavy. Vyzeral takmer identicky so zvyškom radu a bol dostupný buď s pevnou strechou alebo plátenou strechou. Interiér sa vyznačoval vinylovými sedadlami a čalúnenými výplňami dverí. Lichobežníkový prístrojový panel mal rýchlomer a niekoľko výstražných svetiel. Na rozdiel od zvyšku ponuky bol vybavený novým volantom s dvoma metalickými lúčmi.

Fiat 500 Lusso, 1968-1972

Na scénu prichádza Fiat 500 L teda luxusná verzia (Lusso – Luxus). V roku 1968 Fiat vyrobil model s prednými krídlovými dverami, ktorý bol opäť o čosi bezpečnejší. Po predstavení série D a série F si marketingové oddelenie všimlo, že mnohí zákazníci si od svojich 500-iek žiadali viac vylepšenia.

Na začiatok automobilka osadila druhý kovový nárazník pred ten originálny. Dizajnéri použili rovnaké okrúhle smerovky z modelu 500 F. Zatiaľ čo F a Berlina boli navrhnuté ako stredné výbavy, L bola verzia s plnou výbavou.

Rozlúčka s legendou, 1972-1975

Nastal čas rozlúčiť sa s milovaným Fiatom 500 a taliansky výrobca to teda urobil vo veľkom štýle s poslednou verziou s názvom Rinnovata.

500-ka možno nebola auto, ktoré zachránilo Fiat, ale určite mu pomohlo rásť na trhu, kde boli dôležité prevádzkové náklady, a to s očarujúcim vzhľadom a interiérom vhodným pre štyri osoby. Zadná konštrukcia motora pomohla autu zatáčať a prispela k manévrovateĺnosti.

Rinnovata, alebo R, bola vyrobená s rovnakým predným panelom ako model D, s jednoduchým chrómovaným nárazníkom. Nad blatníky Fiat namontoval sadu jednoduchých okrúhlych smeroviek. 500 R bolo ľahké rozpoznať od iných modelov, pretože na prednom paneli nemal chrómovaný odznak.

Fiat 500 R dostal dozadu väčší motor, ktorý bol použitý vo väčšom Fiate 126. Nanešťastie si zachoval rovnakú 4-stupňovú nesynchronizovanú prevodovku ako u svojich predchodcov.

Znovuzrodenie ikony, 2007-2015

V roku 2007 ožil názov 500. Fiat vzkriesil jeden zo svojich najpredávanejších modelov všetkých čias a nahradil ho novým. Polstoročie po predstavení prvého Cinquecenta (500) predstavil Fiat novú generáciu pre svoje supermini.

Znovuzrodenie ikonického Talianského auta Fiat 500 model Cinquecenta - nová generácia supermini, červené a biele vozidlo

Za úspešný dizajn sa považuje taký, ktorý nepotrebuje znak, no napriek tomu dokážete rozpoznať o aký model sa jedná. Bol to Fiat 500. Jeho krátky predok s veľkými okrúhlymi svetlometmi bez mriežky medzi nimi bol charakteristický pre model z roku 1957 a to isté platilo aj pre model z roku 2007

Dnu pokračoval Fiat v téme retro dizajnu a osadil 500-vku plochou palubnou doskou s modernými prvkami. Stredová konzola zahŕňala radiacu páku na spodnej strane, zatiaľ čo audio systém zaberal hornú časť. Do vnútra prístrojovky umiestnila automobilka široký tachometer s LCD displejom v strede pre dodatočné informácie palubného počítača. V závislosti od stupňa výbavy vodič získal ručne šitý volant potiahnutý kožou. 500-ka ponúkala v kabíne štyri miesta na sedenie, no žiadne z nich nebolo náramne pohodlné pre vysokých vodičov.

Pod kapotu automobilka osadila mnoho motorov. Pri uvedení na trh však bolo k dispozícii len niekoľko štvorvalcových verzií. Neskôr automobilka ponúkala dvojvalcový preplňovaný 0,9-litrový agregát, turbodiesel a niekoľko ďalších preplňovaných benzínových jednotiek.

Ideál pre letné dni, 2009-2015

Aj keď to nebol úplný kabriolet, Fiat 500C z roku 2009 bol stále príjemným a štáloým modelom. 500C s debutom na ženevskom autosalóne v roku 2009 sa značne podobal originálu Fiat 500 z roku 1957.

Dizajn začal klasickou, uzavretou verziou. Zákazníkom sa profil auta páčil, a preto dizajnéri mysleli na to, že ho ponechajú. Taktiež bolo lacnejšie navrhnúť a vyrobiť auto pri zachovaní bočných panelov. Krátka kapota, okrúhle svetlomety a všetky ostatné rozpoznateľné detaily zostali nedotknuté.

Talianský automobil Fiat 500C 2009-2015 s otvorenou strechou (kabriolet)

Dvojfarebné čalúnenie a dvojfarebná palubná doska vo vnútri dotvárali šik imidž malého Fiatu 500C. K dispozícii bol dlhý zoznam štandardných a voliteľných prvkov: od automatickej klimatizácie po inovatívny HiFi systém Interscope, od prenosnej navigačnej jednotky Blue&Me Map až po inteligentnú ochranu proti vetru.

Fiat 500C zdieľal všetky tri bežné pohonné jednotky: 1,3-litrový turbodiesel MultiJet s výkonom 75 koní v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a dva 1,2-litrové a 1,0-litrové benzínové motory s výkonom 69 konských síl dostupné s manuálom alebo robotizovaným automatom Dualogic.

Ukončenie spaľovacích motorov, 2015-2020

Malý Fiat 500-to sa predalo viac ako 1,5 milióna kusov, kým sa v roku 2015 dočkal rozsiahleho osvieženia. Vďaka svojmu šarmu a svižnej jazde dostala 500-ka množstvo aktualizácií zvonka aj zvnútra.

Fiat 500 by sa dal nazvať záchrancom značky. Pôvabné malé auto očarilo dostatočne nato, aby prinieslo značku Fiat späť do USA. Napriek malým motorom a miniatúrnym rozmerom dobre zapadol medzi veľké SUV.

Červený a žltý automobil Talianskej značky Fiat model 500 Lounge

Rok 2016 prináša nový dizajn predných a zadných svetlometov. Ponuka zahŕňala aj denné LED svetlá. Zadnú časť charakterizujú cúvacie a hmlové svetlo na spodnej časti nárazníka s dlhou chrómovanou líniou. Pre výbavy Lounge 500-ka ponúkala nový 5-palcový infotainmentom s dotykovou obrazovkou.

Pod kapotou osadený 0,9-litrový preplňovaný motor s dvoma valcami a 4-valcový atmosférický 1,2-litrový agregát, boli veľkým hitom. Štandardne bol využívaný 6-stupňový manuál, zatiaľ čo 5-stupňový automat bol ponúkaný ako súčasť voliteľnej výbavy. Pre naftových fanúšikov bol k dispozícii 1,3-litrový motor.

Nová éra automobiĺu Fiat 500, 2020-súčasnosť

Ide o ikonu európskeho automobilového priemyslu, model, ktorý pred viac ako šiestimi desaťročiami pomohol Taliansku rásť. Pôvodný dizajn bol prekopaný  a model 500 bol znovu objavený. V súčasnosti je elektromotor jedinou dostupnou jednotkou pre malý talianský automobil Fiat 500.

Fiat model 500 s 87 kW elektro-motorom - napájaný z 42 kWh lítium-iónovej batérie, dojazd až 320 km, z 0 na 100 km/h za 9s

Model 500 upustil od svojich spaľovacích motorov a prijal 87 kW elektromotor, ktorý je napájaný z 42 kWh lítium-iónovej batérie. Batéria zabezpečuje dojazd až 320 km. Táto pohonná jednotka postačuje na šprint z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h.

Vo vnútri vozidla sa nachádza množstvo recyklovaných materiálov, pretože Fiat 500. Úlohu palubnej dosky zohráva 7″ TFT displej v kombinácii s 10,25″ dotykovým displejom infotainmentu.

Model Fiat 500e nájdete aj v našej bohatej ponuke skladových zásob. Ak vás tento príbeh inšpiroval ku kúpe najnovšej generácie, prečítajte si o našom dni s elektromobilom Fiat 500e

Náš blog

Novinky, recenzie a akcie

Infolinka
0800 700 500

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies

Používate zastaralý prehliadač. Môžete si ho aktualizovať na tejto stránke.