Všetci sme čakali, že Nissan posunie svoj elektromobilový zážitok aj na scénu pre elektrické SUV. A tak prišliel model Nissan Ariya. Vyrobený s prepracovanosťou a sebaistotou, ponúka kvalitný zážitok z jazdy. Je praktické, pohodlné, s cenami, ktoré sú konkurencieschopné oproti konkurentom tradičných prémiových značiek.
Nissan uvádza na trh Ariyu ako úplne nové auto. Ariya je uhladenejšia a hoci v jej dizajne vidíme DNA Nissanu, pôsobí o niečo prémiovejšie. A tak by to malo byť.
Nissan zachováva konvenčné zrkadlá (čo nás teší), pričom má aj celkom štandardné kľučky dverí. S prechodom na uhladenejší vonkajší dizajn je to zaujímavý krok, že sa Nissan nerozhodol pre niečo, trochu futuristickejšie.
Jedným z dizajnových podpisov Nissanu je mriežka chladiča, ktorá bola sploštená a integrovaná, teraz je to čierny panel s hlbšími detailmi.
Elektrické SUV Ariya jazdí vysoko, ale pri jazde sa nezdá byť oveľa väčšia ako Nissan Qashqai. Avšak ponúka tú výhodu, že má rovnú podlahu, čím sa optimalizuje priestor kabíny s niekoľkými šikovnými detailmi.
Batožinový priestor ponúka 468-litrový úložný priestor vo verzii s pohonom dvoch kolies. Ten sa zmenšil na 415-litrový pri modeli s pohonom všetkých kolies. To je strata miesta spôsobená prídavným motorom. Zvažujúca sa línia strechy znamená že hore je o niečo menej miesta ako v modeloch s hranatejšou zadnou časťou, ako je napríklad Nissan X-Trail.
Prechod na interiérový dizajn v štýle salónika je v poslednou dobou autách trendom. Ariya kráča tou istou cestou, výsledkom čoho je moderný interiér, ktorý je svieži a príjemný.
Aby sa zabezpečilo zväčšenie vnútorného priestoru, prístrojová doska bola zmenšená, takže okolo nôh zostalo viac voľného priestoru. Nissan (vo vyšších výbavách) ponúka pohyblivú stredovú konzolu, takže stlačením tlačidla je možné s ňou manipulovať dopredu alebo dozadu, prerozdelí sa tak priestor vo vozidle. Prípadne len aby sa dostala lakťová opierka do lepšej polohy.
V prednej časti je tiež skrytý úložný box, ktorý ponúka ďalší priestor, aby vám veci neprekážali.
Došlo tiež k obrovskej redukcii fyzických tlačidiel. Nienahádzajú sa tu takmer žiadne, pričom Nissan namiesto toho používa haptický dotykový systém. S povrchovými úpravami podobnými drevu je to opäť moderné riešenie.
K dispozícii je tiež nový dizajn displejov, Nissan ich umiestnil do jedného radu, namiesto toho, aby ich oddelil ako v predchádzajúcich vozidlách.
Dostatok miesta sa rozšíril aj na zadné sedadlá, ktoré vďaka rovnej podlahe ponúkajú dostatok miesta pre nohy aj hlavu. Sedadlá sú pohodlné, ponúkajú množstvo povrchových úprav a elektrické ovládacie prvky. Štandardne tiež integrujú vyhrievanie, pričom ventilácia/chladenie sedadiel je súčasťou vyššej výbavy Evolve.
Existujú dve výbavy – Advance a Evolve – štandardná špecifikácia je aj napriek tomu skutočne pôsobivá. Jedná sa o veci ako ambientné osvetlenie, ProPilot, automatické parkovanie, bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto.
Displej vodiča ponúka rôzne možnosti prispôsobenia, číselníky, alebo viac minimalizovanú možnosť zameranú na informácie, ako je navigácia, štatistiky atď. Združený displej má na bočnej strane aj fyzické ovládanie jasu, takže ho môžete jednoducho ovládať.
Veľké rozšírenie displeja je vo všeobecnosti vítané a má antireflexnú úpravu, takže vyzerá trochu matne, čo ho mierne tlmí v porovnaní napríklad s podobným lesklým displejom v Qashqai.
Head-up displej je vynikajúci, je plný informácií, ktoré potrebujete, vrátane výziev na zmeny rýchlostného limitu (podporované rozpoznávaním dopravných značiek), čo umožňuje akceptovať zmenu rýchlosti počas jazdy s Nissanom ProPilot – systém, ktorý jednoducho ponúkne adaptívny tempomat alebo asistenciu riadenia stlačením niekoľkých tlačidiel.
K dispozícii je ďalšia pomoc a to kamery, ktoré pomôžu pri cúvaní alebo pri pokuse vtesnať sa do malého priestoru. Opäť bežná funkcia, ale vhodne implementovaná pomocou tlačidla na prístrojovej doske.
Model Ariya si tiež môžete prepojiť so službou Amazon Alexa alebo Google Assistant. To znamená, že môžete požiadať svoj inteligentný reproduktor alebo telefón, aby uzamkol auto a aby vám poskytol podrobnosti o nabití batérie.
Prečítajte si tiež: Recyklovanie batérii je realitou vďaka projektu Second Life spoločnosti Nissan a Enel
K dispozícii pre toto elektrické SUV sú dve veľkosti batérie – 63 kW alebo 87 kW – obe sú dostupné s výbavou – Advance alebo Evolve. Existujú však aj dve možnosti motora, štandardný motor s výkonom 160 kW a motor s výkonom 178 kW, opäť v oboch verziách.
Nakoniec je tu možnosť pohonu všetkých kolies – známy ako e-4ORCE – ktorý pridáva zadný motor na zvýšenie výkonu až na 225 kW.
Modely s väčšou kapacitou batérie majú okrem predĺženého dojazdu aj ďalšiu výhodu – a to 22 kW nabíjanie. Toto zvýšenie rýchlosti nabíjania striedavým prúdom môže znamenať, že môžete dosiahnuť rýchlejšie nabíjanie na viacerých miestach, rýchlejšie ako ponúka štandardných 7,4 kW.
Pre najrýchlejšie nabíjanie samozrejme využite DC rýchlonabíjanie s podporou až 130 kW.
Oficiálne čísla radu Ariya od Nissanu:
Dojazd bude v skutočnosti vždy závisieť od jazdných podmienok, štýlu jazdy či zaťaženia vozidla.
Elektrické SUV Nissan Ariya ponúka teda veľkorysý vnútorný priestor, dostatok pohodlia a vyššiu kvalitu interiéru, než akú sme kedy videli v iných Nissanoch. S možnosťami dojazdu, výkonu, väčšinou skvelým výkonom a množstvom technológií aj na základných modeloch je Ariya konkurencieschopnou ponukou od Nissanu.
Ariya 63 KWH | Ariya 87 KWH | Ariya E-4ORCE 87 KWH | |
Batéria a kapacita | 63 kWh použiteľná – 65 kWh celková | 87 kWh použiteľná – 90 kWh celková | 87 kWh použiteľná – 90 kWh celková |
Max. výkon nabíjania | do 130 kW | do 130 kW | do 130 kW |
Ariya 63 KWH | Ariya 87 KWH | Ariya E-4ORCE 87 KWH | |
Elektromotor | Jeden | Jeden | Dva |
Dojazd | do 360 km (WLTP kombinovaná) | do 500 km (WLTP kombinovaná) | do 460 km (WLTP kombinovaná) |
Výkon (kW) | 160 | 178 | 225 |
Krútiaci moment (Nm) | 300 | 300 | 600 |
Zrýchlenie (0-100 km/h) | 7,5 s | 7,6 s | 5,7 |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h |
Ariya 63 KWH | Ariya 87 KWH | Ariya E-4ORCE 87 KWH | |
Celková dĺžka (mm) | 4595 | 4595 | 4595 |
Celková šírka (mm) | 1850 | 1850 | 1850 |
Celková výška (mm) | 1660 | 1660 | 1660 |
Rázvor kolies (mm) | 2775 | 2775 | 2775 |
Ariya 63 KWH | Ariya 87 KWH | Ariya E-4ORCE 87 KWH | |
Objem batožinového priestoru (l) | 468 l | 468 l | 415 l |