Základné rozdelenie motorov MG
Kto vyrába benzínové motory MG?
MG Plug-In – stret dvoch svetov
Pohon budúcnosti – MG Motors stavia na elektromobilitu
Ako taký elektromotor funguje?
Výhody elektromotora
Začnime rozdelením a všeobecným prehľadom, ktoré v súčasnej dobe nájdete v ponuke MG. Vždy sa jedná o benzínový motor, ktorý ma objem 1.0 alebo 1.5 litra. Týmito motormi je poháňaný model ZS aj model HS. Plug-In hybrid EHS je poháňaný kombináciou benzínového motora a tiež elektromotora. Nakoniec tu máme elektrický pohon modelov MG4 a MG5
Spoločnosť MG je súčasťou koncernu SAIC, ktorý má zároveň partnerstvo so spoločnosťou General Motors. Benzínové motory MG s objemom 1.0 a 1.5 patria do tzv. rodiny motorov SGE t.j. Small Gasoline Engine, no a na vývoji sa podieľa spoločnosť SAIC a GM.
Táto rodina motorov je navrhnutá, aby zlepšila spotrebu paliva, zvýšila výkon a znížila emisie, hluk a vibrácie. Na dosiahnutie tohto cieľa využíva priame vstrekovanie benzínu, preplňovanie turbom, variabilnú dĺžku sacieho potrubia a kompatibilitu s alternatívnymi palivami. Zároveň využíva modulárny prístup s vymeniteľnými komponentmi, ktoré možno prispôsobiť konkrétnemu použitiu.
V ponuke MG nájdete aj Plug-In hybridný pohon, teda akýsi stred medzi benzínovým svetom a svetom elektromobilov. Model MG EHS má pod kapotou mimoriadne úsporný preplňovaným motor s priamym vstrekovaním, ktorému dopomáha elektromotor. Výhodou sú nízke emisie a spotreba paliva, ktorá je v prípade EHS-ka na úrovni len 1,8 l/100 km.
Hybridnú Plug-In sústavu tvorí aj batéria s kapacitou 16,6 kWh, ktorá vodičovi umožňuje čisto elektrický dojazd 52 km podľa WLTP. Plug-In hybridy MG sú dostupné iba s 10-stupňovou automatickou prevodovkou. 4 stupne patria elektromotoru a zvyšných 6 spaľovaciemu agregátu. Výsledkom je účinnosť 94 % a odozva len 0,2 sekundy.
Najnovším pohonom resp. motorom v ponuke MG Motors je elektromotor. Ten aktuálne nájdete v modeloch MG4 a MG5, pričom značka sa na elektrický pohon spolieha aj v prípade športového roadsteru Cyberster a luxusnej značky IM. Tieto modely prídu aj na slovenský trh, takže si ich rozoberieme podrobnejšie neskôr.
Elektromotor je zariadenie, ktoré premieňa elektrickú energiu na mechanickú. Väčšina elektromotorov pracuje na základe interakcie medzi magnetickým poľom motora a elektrickým prúdom vo vinutí vodiča, čím sa vytvára sila vo forme krútiaceho momentu pôsobiaceho na hriadeľ. A teraz si to dajme do reči bežného užívateľa.
Predstavte si dva magnety, ktoré sú blízko seba, jeden pevný a druhý voľný. Ak sa stretnú dva rovnaké póly voľný magnet sa otočí tak aby sa priťahoval opačným pólom k pevnému magnetu. Nato aby sme voľný magnet vedeli neustále otáčať a tým poháňať auto vpred potrebujeme elektromagnet, ktorý vie meniť póly avšak nie len tak. Pomáha mu k tomu invertor, ktorý dokáže v čase meniť tok elektrónov, teda vie meniť jednosmerný prúd (DC) na striedavý prúd (AC).
Prečítajte si tiež: História MG – Športové korene naprieč storočiami
Elektrický motor resp. magnet sa od prírody hýbe kruhovitým pohybom, naopak pri spaľovacom motore je treba premeniť vertikálny pohyb piestu na kruhový pohyb kľukovej hriadele. Tento proces je veľmi náročný a preto je elektromotor oveľa spoľahlivejší a účinnejší.
Výkon elektrického motora je závislí od napätia, ktoré sa dá veľmi jednoducho upravovať a riadiť, tým pádom elektromobil nepotrebuje žiadnu prevodovku a jeho výkon je dostupný ihneď po zošliapnutí akcelerátora. Elektromotor zároveň umožňuje spätnú rekuperáciu energie pri brzdení a jednoduchú formáciu pohonu oboch náprav, jednoducho pridáte ďalší elektromotor na nápravu.