História nákladných vozidiel Nissan Navara siaha až do roku 1985. Od roku 1947 Datsun obnovil výrobu predvojnových pickupov, pričom až v roku 1955 bol predstavený prvý moderný model 120. Z tohto modelu sa vyvinul v roku 1957 model 220 a následne verzia 320 v roku 1962. Štvrtá generácia 520, uvedená v roku 1965, bola odvodená od populárneho modelu ‚Banana-Bender‘ Datsun Bluebird.
Rok 1971 prináša zahrnutie Austrálie do plánov pick-upov Datsun. Práve vtedy prichádza vynovený Pickup 520 so zaťažením až 1 000 kg. Predával sa spolu s menším pickupom 1200 s nosnosťou 459 kg, ktorý vychádza z populárneho modelu 1200. Prvý z menovaných bol nahradený modelom 720 v roku 1980.
1,8-litrový vačkový štvorvalc bol srdcom modelu 720. Poháňal zadné kolesá pomocou 4-stupňovej manuálnej prevodovky a produkoval výkon 59 kW s krútiacim momentom 133 Nm. K dispozícii však bol aj 2,2-litrový diesel s výkonom 47 kW a vyšším krútiacim momentom 140 Nm. Oba motory poháňali verzie Single Cab, Double Cab a King Cab v prevedení 4×2 a 4×4.
Zmeny nasledovali začiatkom roku 1985 spolu zahrnutím 2,2-litrového štvorvalca s výkonom 71 kW/172 Nm. Napokon bol model 720 nahradený modernejšou Navarou z roku 1986.
Nissan Navara nahradil schopné, poľnohospodárske ľahké nákladné modely 720 v roku 1986. Vyznačoval sa úplne novou kabínou, ktorá ponúkla viac pohodlia a funkcií. Pôvodne sa Navara dodávala ako Single Cab. Double Caby a verzia King Cab s pohonom 4×2 alebo 4×4 prichádzajú až postupom času.
Prečítajte si aj: Nissan elektromobil – ktorý bol ten prvý?
2,5-litrový vznetový štvorvalcový motor OHV s výkonom 57 kW/162 Nm bol k dispozícii až do začiatku roku 1988, kedy prešiel miernymi úpravami. Zároveň prichádza do ponuky nový diesel s objemom 2,7 litra s výkonom 58 kW/173 Nm a so štvorstupňovým automatom. Novinka, posilňovač riadenia bol štandardom pre všetky modely s pohonom oboch náprav.
Od polovice roku 1992 priniesol facelift D21 niekoľko zmien a oblejšie tvary karosérieu. Verzia s karburátorom 74 kW/177 Nm ostala v ponuke, no bolo pridané vstrekovania paliva, ktoré zvýšilo výkon štvorvalca SOHC modelov ST na 91 kW a 191 Nm. Veľkou novinkou bolo osadenie 3,0-litrového agregátu V6 s výkonom 113kW a krútiacim momentom až 248 Nm. Párovaný bol či už so štvorstupňovým automatom alebo päťstupňovou manuálnou prevodovkou.
D22-ka bola výrazne prepracovaná D21-ka predstavená v roku 1986 ako 11. generácia pick-upov Nissan. Model D22, postavený na rovnakom rázvore 2,95 m ako predchádzajúci model, mal úplne novú prednú časť a kabínu, Zmeny nastali aj pod prednou kapotou. 2,4-litrový zážihový štvorvalec priniesli výkon 93 kW a krútiaci moment 198 Nm. Do ponuky D22 pribudol aj veľký 3,2-litrový štvorvalcový diesel QD32 s výkonom 76 kW a 220 Nm, zatiaľ čo V6-ka dočasne zmizla.
V tom čase Nissan nemal veľký turbo-diesel, takže si musel vystačiť s týmito atmosferickými jednotkami až do roku 2001, kedy bol svetu predstavený nový 3,0-litrový TD agregát. Nissan modernizoval aj základný 2,4-litrový motor o dvojvačkovú viacventilovú verziu, ktorá zvýšila výkon a krútiaci moment na 110 kW a 208 Nm.
V malom facelifte bola osadený väčšia palivová nádrž. Súčasťou úprav bol aj chrómový predný nárazník, prepracovaný prístrojový panel a vylepšená ergonómia. Medzi ďalšie zmeny patrila štvorstupňová automatická prevodovka pre benzínové modely a rad interiérových a exteriérových zmien.
V auguste 2000 loboval model D22 Series III s návratom výkonu V6 vo forme 3,0-litrovej jednotky s výkonom 120 kW/248 Nm. Medzi zmeny patrí nová predná maska a svetlomety, prepracovaný vzhľad zadných svetiel a menšie úpravy obloženia.
Od decembra 2001 Nissan nečakane odštartoval trend uvedením svojho modelu D22 Series IV ST-R. Zameraný na súkromného kupca. Skombinoval športový vzhľad s robustnosťou pick-upu. V nasledujúcom období Nissan Navara ďaleko predčil pôvodné očakávania. Stredobodom záujmu série IV bol 3,0-litrový dieselový štvorvalec ZD30 s výkonom 110 kW/314 Nm. Pomohlo aj prepracované naladenie odpruženia s cieľom zlepšiť jazdné vlastnosti D22-ky, ďalšia modernizácia interiéru a výrazná premena prednej časti.
Väčšia benzínová V6-ka s objemom 3,3-litrový a výkonom 125 kW/360 Nm prichádza začiatkom roku 2003. V máji 2004 sa Nissan opäť pokúsil vylepšiť jazdné vlastnosti IV série a pridal bohatú výbavu a funkcie obľúbenému modelu ST-R, ktorý predstavoval viac ako polovicu všetkých predajov modelu Navara.
Nissan Navara D22 bola na trhul súbežne s novou generáciou D40, ktorá bola predstavená koncom roka 2005, keďže Nissan priniesol iba špičkovú verziu Doble Cab s pohonom 4×4. NISSAN spustil dvojbodovú stratégiu svojich pick-upov Navara 12. generácie. Zaradil generáciu D40 na vrchol segmentu „životného štýlu“, zatiaľ čo starší model D22 sa naďalej staral o cenovo náročnejší koniec orientovaný na obchodníkov.
Navara D40 – väčšia, bezpečnejšia, silnejšia a rafinovanejšia ako ktorýkoľvek z jeho predchodcov. Pochádza z rovnakej továrne v Španielsku, ktorá dodáva príbuzný model Pathfinder.
Dva varianty – základný RX a dobre špecifikovaný ST-X – ponúkali na výber benzínový alebo turbodieselový agregát a dve prevodovky. Hlavným motorom bol 2,5-litrový štvorvalcový diesel s priamym vstrekovaním, ktorý ponúka výkon 128 kW a krútiaci moment 403 Nm.
Benzínoví fanúšikovia si môhli vybrať 4,0-litrovú V6-ku VQ s výkonom 198 kW a krútiacim moment 385 Nm. Oba motory môžu byť spojené buď s šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá bola prvá v segmente, alebo s päťstupňovým automatom.
Nissan preniesol svoj mechanický systém pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý rozdeľuje krútiaci moment z pohonu zadných kolies (2H) na predné/zadné (4H) v pomere 50:50 otočením jedného gombíka na prístrojovej doske. K dispozícii bol aj LowRange mód s nízkym pomerom pre serióznu jazdu ťažkým terénom. Podvozok s rebrinovým rámom modelu D40, ktorý podčiarkuje dedičstvo pick-upov, je vybavený nezávislým zavesením prednej nápravy s dvojitými priečnymi ramenami a vinutými pružinami spolu s pevnou zadnou nápravou s listovým pružením.
Všetky modely boli vybavené CD prehrávačom, centrálnym zamykaním, klimatizáciou, detskými kotviacimi bodmi ISOFIX a sedákmi zadného sedadla, ktoré sa dajú vyklápať pre zvýšenie prepravnej kapacity kabíny.
V roku 2005 odštartoval Double Cab pestrú paletu prevedení. Sľúbené varianty Single Cab a King Cab prišli v roku 2008. Prvýkrát od roku 1988 pick-up s rozšíreným priestorom kabíny a zároveň automobilka dúfa, že sa priblíži k najpredávanejšiemu konkurentovi Toyote HiLux.
Po dlhej dobe japonský výrobca aktualizoval svoj rad pick-upov Navara v máji 2015, pričom sa vzdal dvojmodelovej stratégie predaja modelov D22 a D40. Prichádza úplne nový model NP300 vyrábaný v Thajsku. K dispozícii je v štyroch variantoch (DX, RX, ST a ST-X). Nová generácia prináša debut pre varianty 4×4, päťprvkové zavesenie zadnej nápravy s vinutými pružinami.
Svoj debut mala aj dvojica nových motorov; 2,3-litrový štvorvalcový diesel k dispozícii buď vo verzii s jedným turbom s výkonom 120 kW a 403 Nm, alebo vo verzii s dvojitým sekvenčným prepĺňaním s výkonom 140 kW a 450 Nm. Navara je štandardne ponúkaná so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-stupňovou automatickou prevodovkou z Patrola za príplatok.
Od uvedenia na trh je k dispozícii až 27 variantov vrátane 4×2, 4×4, Double Cab, King Cab a kabínou s podvozkom bez korby. Všetky varianty 4×2 si zachovali zadnú nápravu s listovým odpružením.