Nissan elektromobil, pojem, ktorého história v značke Nissan siaha oveľa ďalej než po populárny model Nissan Leaf. Už v 40-tych rokoch 20-teho storočia sa v Japonsku pohrávali s myšlienkou elektrických vozidiel. Dôvod bol veľmi jednoduchý a prostý. Vo svete bol nedostatok benzínu a automobilky tak hľadali spôsob ako inak poháňať svoje automobily.
V roku 1947 sa v Japonsku objavil prototyp 2-miestnej elektrickej dodávky s nosnosťou 500 kg. Výkon elektromobilu bol na úrovni 4,5 konskej sily a maximálna rýchlosť tohto vozidla bola iba 34 km/h. Názov TAMA zdedilo vozidlo po lokalite, kde sa vozidlo vyrábalo.
Neskôr prichádza spoločnosť Tokyo Electro Automobile s prototypom osobného 2-dverového vozidla pre 4 osoby s maximálnou rýchlosťou 35 km/h a dojazdom až 65 km. Obe vozidlá boli zákazníkom k dispozícii ako elektromobily s batériou uloženou v podlahe alebo varianty s benzínovým agregátom.
V tomto období prišla spoločnosť Tokyo Electro Automobile s modelmi TAMA Junior zastrešujúc segment kompaktných vozidiel a modelom TAMA Senior, ktorý atakoval segment stredných osobných automobilov. Automobilka Nissan videla potenciál vo vymeniteľnej batérii uloženej v podlahe vozidiel a v samotnom elektrickom pohone. V roku 1966 prišlo k spojeniu týchto dvoch výrobcov v jedno.
Nissan elektromobily bola dlho uzavretá téma. Až do roku 1996, kedy sa na trhu objavil model Prairie Joy EV, ktorý získaval elektrickú energiu z Lithium-Ionových batérii. Zaujímavosťou je jeho využitie za polárnym kruhom, kde slúžil vedcom na pozorovanie fauny a flóry. Prečo využívali elektromobil? Prairie EV bol tichý a poskytoval dojazd až 200 km čo vedcom pomohlo zefektívniť svoju prácu.
Vozidlo sa osvedčilo svojou spoľahlivosťou, kedy strávilo v polárnej oblasti celých 6 rokov a nejavilo žiadne známky porúch. Nissan Prairie EV taktiež verejne dostupný pre každého, kto mal záujem o takýto typ vozidla.
V tomto období sa japonská automobilka pohrávala so spojením Nissan elektromobily. Našli zaujímavé riešenie v oblasti mestskej mobility. V roku 2005 tak predstavili na Tokyo Motor Show prvý koncept s označením Pivo. Vozidlo bolo určené pre mladých, mestských ľudí, teda najmä dámy.
Prečítajte si aj: Asistenčná služba Nissan pomáha predchádzať kolíziám
Koncept Pivo bol 3-miestny a disponoval skvelým výhľadom z kabíny, digitálnými spätnymi zrkadlami a otáčacou kabínou. Vďaka tomuto patentu nebolo takmer vôbec potrebné cúvať, jednoducho ste si otočili kabínu a šli ďalej.
Mestské vozidlá sú hlavne o zábave a kreativite. Toto si uvedomila aj automobilka Nissan a v roku 2007 priniesla svetu koncept Pivo2, ktorý bol krajší, zábavnejší a na palube mal robota, ktorý sa staral o pozornosť vodiča.
Ako prvé sériovo vyrábaný Nissanu elektromobil bol model Nissan Leaf. Ako míľnik pre elektrickú mobilitu sa ho do dnešného dňa vyrobilo viac ako 500 000 kusov. Kľúčom k úspechu modelu Leaf bolo spojenie desaťročí výskumu a vývoja s pohľadom spotrebiteľov.
Nissan Leaf prvej generácie mal dojazd 200 km na jedno nabitie, čo z neho robí praktickú možnosť pre mnohých kupujúcich. LEAF tiež predstavil ďalekosiahlu myšlienku využitia elektrického vozidla ako mobilného zdroja energie. V roku 2016 bol pre pamätnú udalosť vyrobený špeciálny Nissan Leaf, ktorý detekoval mozgové vlny vodiča a premietal jeho pocity ako kreslené zvukové efekty popri vozidle, keď jazdilo okolo kurzu autoškoly.
Ak ste niekedy boli na návšteve v Spojenom kráľovstve, mohli ste sa stretnúť s plne elektrickou zmrzlinárskou dodávkou Mackie, ktorá vychádza z modelu e-NV200, prvého LCV Nissanu s nulovými emisiami.
e-NV200, ktorý je dostupný v Európe a Japonsku, ponúka priestrannosť a všestrannosť populárneho modelu NV200 Vanette s tichým a výkonným elektrickým pohonom. Hydraulický, regeneračný brzdový systém dáva vozidlu dojazd až 190 km na jedno nabitie. Elektrické LCV môže slúžiť aj ako mobilná batéria, doplnená o napájaciu zásuvku, vďaka čomu je užitočná pri všetkom od reakcie na katastrofu až po outdoorové aktivity.
Nový Leaf sa vyznačoval vylepšeniami vo všetkých smeroch: výraznejšou akceleráciou, ľahšou ovládateľnosťou a výrazne zvýšeným dojazdom až 400 km na jedno nabitie. Nový model podporuje funkcie, ako je pokročilá asistencia vodiča ProPILOT či e-Pedal rekuperácia energie.
V roku 2019 bol pridaný Nissan LEAF e+ pre väčší výkon a väčší dojazd. Bol to prvý model LEAF, ktorý obsahoval novo vyvinuté elektrické hnacie ústrojenstvo, ktoré zvýšilo výkon aj dojazd. „e+“ v názve odkazuje aj na ďalšie vylepšenie: väčšiu 62 kWh batériu, ktorá zvýšila dojazd auta o 40 %.
100 % elektrický crossover, ktorý bol odhalený pri vôbec prvom virtuálnom uvedení Nissanu na trh, bol prvýkrát naznačený konceptom Nissan Ariya. Predstavuje budúce smerovanie dizajnu spoločnosti Nissan a jej najnovšie technologické pokroky a sľubuje vodičom bezproblémový, intuitívny a adaptívny zážitok, ktorý podporuje ich životný štýl na palube aj mimo nej.
Dizajn modelu Ariya bol inšpirovaný tradičnými japonskými estetickými ideálmi. Elegantný exteriér auta sa na ceste nepodobá ničomu inému. Vďaka priestrannému, otvorenému interiéru a maximálnemu dojazdu 610 km sa hodí takmer do každej oblasti moderného životného štýlu, od každodenného dochádzania až po predĺžené víkendové výlety. Všesmerové monitorovanie, ProPILOT 2.0, e-Pedal a e-4ORCE dopĺňajú obraz s podporou špičkových ovládačov.