Elektrifikácia – áno opäť píšeme na túto tému. Cítime totižto značný odpor k tejto téme, najmä v časoch, kedy je tlak zo strany autorít čoraz vyšší a vyšší. Mnohí odporcovia, ale i časť nadšencov elektrifikácie sa pýta – oplatí sa naozaj investovať do elektromobilu? Aké sú prevádzkové náklady takéhoto automobilu?
Práve týchto dvoch otázok sme sa v Auto Impexe chytili a chceli by sme vám objasniť, či má naozaj zmysel navštíviť náš showroom a dopytovať sa po plne elektrickom vozidle. Tému sme rozdelili do dvoch častí – efektivita a náklady.
V prvom kroku sa spoločne pozrime na efektivitu konvenčných spaľovacích agregátov podľa štúdie ministerstva energetiky USA. Finálna účinnosť spaľovacieho motora sa hýbe na úrovni 16 % až 25 %. Čakali ste, že auto nie je perpetuum mobile, no takéto číslo finálnej účinnosti ste asi nečakali. Pozrime sa spoločne na straty energie pri spaľovacom motore.
Najväčšiu stratu energie predstavujú tepelné straty (68% – 72%), teda chladenie a proces odvádzania výfukových spalín. Prenos výkonu motora na nápravu za pomoci prevodovky a diferenciálov spotrebujú % až 6 % energie, elektrické príslušenstvo približne 2 % a parazitické procesy (čerpanie paliva, oleja vody atď.).
V prípade elektromobilu je to praví opak, pretože finálna účinnosť elektromobilu je na úrovni 72 % až 82 %, čo sú prekrásne čísla. 17 % z finálnej účinnosti predstavuje rekuperácie energie, teda spätná „výroba“ elektrickej energie pri brzdení či jazde dolu kopcom. Bez tohto procesu by sme sa bavili o účinnosti 60 % až 65 %.
Ak efektivita nie je 100% kde teda elektromobil stráca energiu? Elektrické vozidlá samozrejme nie sú dokonalé a taktiež strácajú na energii. Keď sa na straty pozrieme bližšie, zistíme stratu 16 % pri samotnom nabíjaní. Rovnakých 16 % potrebuje elektromobil na svoju prevádzku a 4 % energie spotrebuje príslušenstvo vozidla ako klimatizácia, rádio a iné.
Pri klasických spaľovacích motoroch je matematika veľmi jednoduchá. Predpokladajme ročný nájazd 40 000 km, priemernú spotrebu paliva 6 litrov na 100 km a cenu paliva k dátumu publikovania 1,46 eur za liter Naturalu 95. Ročne vás preprava vozidlom so spaľovacím motorom stojí 3504 eur.
Pozrime sa na prípad elektromobilu. Opäť predpokladáme ročný nájazd 40 000 km, priemerná spotreba elektrickej energie predstavuje 20,6 kWh na 100 km a cena za kWh pri domácom nabíjaní z wallboxu 0,054 eura. Matematika je síce rovnaká no výsledok diametrálne odlišný. Ročný náklad na prepravu elektromobilom predstavuje 444,96 eura.
ICE | EV | |
Spotreba | 6l / 100 km | 20,6 kWh / 100 km |
Ročný nájazd | 40 000 km | 40 000 km |
Cena za 100 km | 8,76 eur | 1, 13 eur |
Cena PHM za rok | 3 504 eur | 444,96 eur |
Servisné náklady na vozidlo so spaľovacím motorom predstavujú približne 385 eur, čo zahŕňa výmenu oleja, filtrov, prípadnu výmenu bŕzd a iné servisné zásahy v závislosti od opotrebenia dielov. V prípade elektromobilu je náklad na servis rovná 0 eur. Nemusíte totižto meniť olej, brzdy šetríte rekuperáciou a v najhoršom prípade si dáte po roku vymeniť kabínový filter, čo predstavuje náklad maximálne 30 eur.
Dostávame s k prvému bodu, kde elektromobil ťahá za kratší koniec a ním je obstarávacia cena. Nakoľko technológia elektromobilu stále nie je dostatočne rozšírená a je relatívne nová, je evidentné, že i predajná cena bude vyššia. V prípade Nissan Leaf je kúpna cena na úrovni 31 400 eur. Na plne elektrické vozidlá však štát prispieva sumou 5000 eur. Nový Nissan Qashqai vo výbave Acenta získate za cenu od 25 790 eur.
Vráťme sa k otázke z úvodu, či sa oplatí investovať do elektrického vozidla. Z pohľadu ročných nákladov a za predpokladov uvedených v kalkuláciách určite áno. Podrobný prehľad finančných výhod elektromobilu si môžete prezrieť TU.