Nissan Qashqai sa od roku 2013 ponúka s prevodovkou Xtronic, ktorá reprezentuje typ prevodoviek CVT (Continuously Variable Transmission). Pre mnohých z vás je možno tento pojem a samotná práca tejto automatickej prevodovky veľkou neznámou. Dovoľte nám v nasledujúcich riadkoch priblížiť výhody a samotnú prácu prevodovky Xtronic.
Xtronic patrí medzi automatické prevodovky, no na rozdieľ od nich pri jazde nepociťujete preradenie prevodového stupňa. Je to dané tým, že Xtronic nemá fyzické ozubené kolieska, ale akési virtuálne prevodové stupne. CVT prevodovka sa skladá z protiľahlých kuželov, ktoré sa dokážu k sebe pritlačiť a odtlačiť. Týmto spôsobom menia veľkosť obvodu hriadeľa, po ktorom rotuje kovový remeň.
Automobilka Nissan sa pýši urýchlením novej generácie Xtronic a odstránením neduhov jej predchodcu, medzi ktoré patrilo trasenie prevodovky pri rozbehu, pomalá odozva na plyn či nadmerná hlučnosť. Tieto problémy sú našťastie zažehnané a zákazníkom neostáva nič iné, než si užívať množstvo benefitov, ktoré Xtronic voči klasickým prevodovkám ponúka.
Lákadlom pre spotrebiteľov bude až o 15 % nižšia spotreba než u klasických prevodoviek. Pre porovnanie si predstavte situáciu s manuálnou prevodovkou. V istých rýchlostiach ženie nižší prevodový stupeň motor do vyšších otáčok a po preradení sa naopak motor príliš „dusí“. Xtronic má v tomto smere výhodu, nakoľko dokáže nájsť ideálny prevodový pomer pre akúkoľvek rýchlosť.
Neprehliadnite: Situácie, v ktorých využijete pohon AWD
Z pohľadu dlhodobej údržby a opotrebenia je CVT prevodovka jasnou voľbou. Nakoľko nemá žiadne ozubené kolieska neriskujete poškodenie týchto komponentov pri nesprávnom zaradení. V prevodovkách typu CVT dochádza i k nižšiemu treniu až o 40 %, tým pádom i k nižším pracovným teplotám. Pre našich zákazníkov to predstavuje menej prevádzkových kvapalín a menej časté servisné prehliadky prevodovky.
Nadšenci športovej jazdy môžu namietať. Hlavnou výčitkou bude absencia fyzického „trhnutia“ pri preradení, kedy vodičovi pocit prepojenia s vozidlom. Nissan si bol toho pri vývoji tretej generácie modelu Qashqai vedomí a preto prišiel s funkciou D-STEP. Ak teda riadiaca jednotka zaznamená športovú jazdu, aktivuje túto funkciu a vy budete mať pocit „skokovitého“ preradenia prevodového stupňa, ako u klasickej automatickej prevodovky.
Názov | Hodnota |
---|---|
Typ prevodovky | Automatická CVT prevodovka |
Spotreba | o 15 % nižšia ako u klasických prevodovkách |
Trenie prevodovky | o 40 % nižšie ako u klasických prevodovkách |