Rok sa nám pomaly blíži ku koncu a mnohí motoristi sa začínajú obávať najnebezpečnejšieho jazdeckého obdobia – zimy. Zimné obdobie vie byť veľmi nevyspytateľné a podmienky, v ktorých sa denne presúvame do zamestnania sa menia v priebehu pár hodín. V Auto-Impexe sme si nebezpečia na zimných cestách vedomí a práve preto sme si pre vás pripravili pár tipov, ako jazdiť v zime bezpečnejšie.
Pneumatiky vozidla tvoria jediný kontakt s vozovkou a hrajú kľúčovú úlohu pri jazde v zimných podmienkach. I keď slovenská legislatíva zaväzuje vodičov využiť zimné pneumatiky iba ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu či ľadu, vrelo odporúčame prezuť vaše vozidlo oveľa skôr. Tepelné rozdiely totižto značne ovplyvňujú vlastnosti pneumatiky a tým pádom i celkové správanie vozidla v chladnom prostredí.
Pri výbere správneho zimného obutia si však musíte ujasniť, ako plánujete svoje vozidlo využívať. Zatiaľ čo celoročné obutie vám môže stačiť v hlavnom meste, nemusí tomu tak byť v lyžiarskom stredisku, kde exceluje zimný dezén so skvelou priľnavosťou. Na trhu môžete natrafiť i na zimné hrotové pneumatiky, tie sú ideálne na zľadovatelé povrchy severských krajín. Takéto obutie je však výrazne hlučnejšie a hlavne jeho použitie môže byť v istých krajinách v rozpore so zákonom.
Základom prípravy vozidla do chladného počasia je včasné prezutie kvalitných zimných pneumatík s dostatočne hlbokým dezénom. To však nie je všetko. Skontrolujte či máte v nádržke nemrznúcu zmes do ostrekovačov, ktorú oceníte počas hustého sneženia.
Pozorné sledovanie počasia vám napovie skutočne veľa. Ak je vozovka podvečer mokrá, možno očakávať rannú poľadovicu. V takomto prípade sa oplatí do práce vyraziť o čosi skôr, aby ste sa zbytočne nenáhlili. Doprajte si dostatok času i na prípadné očistenie vozidla od napadaného snehu. Na mieste je i očista kapoty či strechy, aby ste neohrozovali ostatných účastníkov cestnej komunikácie.
Základom bezpečnej jazdy počas zimných mesiacov je kontinuálna akcelerácia. Prudké zrýchlenie môže viesť k nežiaducemu prehrabnutiu hnanej nápravy či k samotnému šmyku. Rovnaké pravidlo aplikujte i pri brzdení. Ak vlastníte vozidlo so systémom ABS, nebojte sa zabrzdiť poriadne. ABS zabraňuje zamknutiu kolies, čím výrazne znižuje brzdnú dráhu a zvyšuje vašu bezpečnosť.
Ak je to možné, vyskúšajte si pred samotnou jazdou v premávke reakciu vozidla na akceleráciu, brzdenie či zmenu smeru. Takto budete mať prehľad, ako sa vaše vozidlo správa na danom povrchu. S vyššou pripravenosťou prichádza vyššia pravdepodobnosť úspešnej reakcie na krízovú situáciu.
Jazda na zľadovatenom či zasneženom povrchu nie sú žiaden pretek. Vaše vozidlo má totižto oveľa vyššiu zotrvačnosť, preto je na mieste výrazne znížiť tempo a zaradiť nižší prevodový stupeň. Ak ste majiteľmi vozidla s manuálnou prevodovkou, zvýšte opatrnosť pri používaní spojkového pedálu.
Jeho prudké vypustenie môže spôsobiť preklz hnanej nápravy, či v prípade vozidla so zadným pohonom priamo pretáčavý šmyk. Vodiči automatických prevodoviek majú dve možnosti. Buď sa spoľahnete na spoluprácu prevodovky so systémom ESP alebo prevezmete radenie do svojich rúk pomocou manuálneho režimu radenia.
Neprehliadnite: Pohon AWD – v akých situáciach ho využijete naplno?
Vo všeobecnosti poznáme dva typy šmykov. Prvý je tzv. nedotáčavý šmyk charakteristický najmä pre vozidlá s náhonom predných kolies. V tejto situácii sa vozidlu šmýka predná náprava, ktorá stratila trakciu a vozidlo ide „po nose“ von zo zákruty.
Korekcia: Dajte nohu z plynového pedálu a vyrovnajte kolesá, predná náprava nájde trakciu a vy môžete pokračovať v jazde
Nikdy nerobte: Neriaďte sa inštinktom prudkého stupenia na brzdu. V danom moment by ste celý proces iba urýchlili a korekcia by bola oveľa náročnejšia.
Druhý z dvojice zákerákov zimy sa nazýva pretáčavý šmyk. Charakteristický je pre vozidla s náhonom zadnej nápravy a nastáva najmä počas prudkej akcelerácie. Odľahčená zadná náprava stráca trakciu a predbieha prednú nápravu.
Korekcia: Nutná je okamžitá „kontra“ (zatočenie kolies v smere šmyku) a jemná práca s plynovým pedálom, až do momentu kedy vozidlo opäť získa trakciu a vy môžete pokračovať v bezpečnej jazde.
Nikdy nerobte: Panika nie je na mieste ani v tomto prípade. Neriaďte sa inštinktom stupenia na brzdu, v danom moment by ste celý proces len urýchlili a korekcia by bola oveľa náročnejšia.
Na záver si zrekapitulujme základné piliere spôsobu, ako jazdiť v zime. Kvalitné obutie v pneuservise je základom úspechu, nie len pri športovej jazde, ale hlavne počas zimných mesiacov. Buďte obozretný a sledujte dianie okolo vás. Akcelerujte a brzdite kontinuálne a vyhýbajte sa prudkým pohybom volantu. A ak sa už ocitnete v jednom zo šmykov, nepanikárte ale konajte s rozumom.