V konečnom dôsledku bude mať talianska značka zostavu 10-tich základných modelov. Vrátane štyroch ľahkých úžitkových vozidiel, supermini Strada – len pre Južnú Ameriku a piatich globálnych automobilov. Bude to zahŕňať ikonický a silne predávaný Fiat 500 supermini, plus budúcoročné auto segmentu B a tri crossovery.
Útok značky Fiat prichádza po desaťročí malých investícií od bývalého vlastníka Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Pod novou materskou spoločnosťou Stellantis má však teraz Fiat peniaze potrebné pre vybudovanie komplexnejšej ponuky.
François povedal: „Teraz vstupujeme do nového sveta. Konečne si splníme naše sny. V nasledujúcich piatich rokoch uvedieme na trh jedno nové auto ročne, v každom regióne – a globálne sme schopní vytvárať autá, ktoré sú bežné všade na svete, s čím sme v minulosti zápasili. V segmente B a crossoveroch dôjde k veľkej návratnosti. Vraciame sa k najrelevantnejším segmentom. Teraz máme len Fiat 500X. Mojím cieľom je mať tri.“
„Je pravdepodobné, že budú existovať hybridné a plne elektrické varianty nového supermini, keďže Fiat predbežne vykročí smerom k plne elektrickému pohonu najneskôr do roku 2027„, povedal François.
„Rozhodne vsádzame na elektrinu pre Európu,“ povedal. „Na každom novom aute budeme postupne využívať elektrické verzie a v určitom bode zostanú len tie.
„Fiat by mal byť ľudovou Teslou: elektrický pre všetkých. Samozrejme, potrebujeme, aby sa náklady na elektrifikáciu znížili. Do roku 2027 budeme pripravení, ale možno skôr. Bude to závisieť od nákladov. Chcem, aby sme boli prvou značkou na masovom trhu, ktorá bude len elektrická.“ Súčasná zostava Fiatu stále využíva staršie platformy FCA. Tieto modely budú postupne odchádzať v prospech celoplošných architektúr Stellantis.
Prvé nové modely Fiat budú pravdepodobne využívať súčasnú platformu CMP, pretože Stellantis svoju novú platformu STLA pre menšie autá nezačne používať minimálne do roku 2026. Nový model využije hnaciu sústavu elektrickej 500-ky, ktorá má motor s výkonom 117 koní a 42 kWh batériu na dojazd približne 320 km.
Prečítajte si aj: Kedy prezuť na letné pneumatiky a načo si dať pozor
Dva najznámejšie názvy modelov Fiat, Fiat 500 a Fiat Panda, budú pokračovať v novej zostave, potvrdil François.
„Máme dve ikony. 500 je jedna a funguje úžasne. V januári to bol najpredávanejší elektromobil v Nemecku. Vo svete 500 sa modely dodávajú v rôznych veľkostiach: 500 a 500X. Je tu priestor pre niečo viac. Je to šik a mestské.
Druhá je Panda. Originál z 80. rokov je priam ikonický. Vo vzduchu sa nachádza niečo pre moderné interpretácie takýchto áut. Nielen tvar, ale aj zásadný, minimalistický prístup. Menej je viac. Práve tým sa inšpiroval koncept Centoventi a aspoň pár áut, ktoré uvidíte.“ povedal.
„Uvidíte menšie autá a väčšie crossovery a (v niektorých) spoznáte DNA Pandy. Jedna sa tak aj bude volať. Panda nebola ikonická kvôli svojmu tvaru, ale kvôli filozofii a duchu, a to sa snažíme zachytiť aj trochu pripomínajúcim dizajnom. Panda je trochu drsná, robustná ale aj jednoduchá.“
Potvrdil, že všetky nové návrhy sú kompletné a každý „má veľmi silnú osobnosť a charakteristický dizajn“.
Cesta elektrifikácie, ktorou sa postupne uberajú všetky značky bude veľmi zaujímavá a my sa už tešíme na jej vývoj. 🤩